Our website uses cookies. We use cookies to remember settings and to help provide you with the best experience we can. We also use cookies to continuously improve our website by compiling visitor statistics. Read more about cookies

Tips om met verschillende gedachten en gevoelens om te gaan

Als je broer of zus ziek is, kan alles op z’n kop staan. Omdat je in een nieuwe situatie komt, kun je allerlei gevoelens en gedachten hebben die nieuw voor je zijn. Dit is hartstikke logisch. Ook na het einde van de behandeling kunnen deze gevoelens blijven bestaan.

  • Onthoud dat je alle gevoelens mag hebben, en dat ze ook allemaal normaal en oké zijn en niet vreemd.
  • Het kan erbij horen dat je je vaker verdrietig en boos voelt.
  • Het is niet erg om verdrietig of boos te zijn
  • Het helpt vaak om te praten over wat je voelt en wat je denkt. Je voelt je daarna waarschijnlijk opgelucht en je kunt samen met iemand anders een oplossing vinden als dat nodig is.
      - Probeer je ouders of andere mensen in je omgeving te laten weten hoe je je voelt. Zij vinden dat vaak fijn.            Als ze weten hoe jij je voelt, kunnen ze er misschien iets aan doen om je beter te laten voelen.
      - Als je niet met je ouders kunt of wilt praten, probeer dan iemand anders te vinden die je vertrouwt. Dit kan             op school zijn, bijvoorbeeld je mentor of een andere leraar, maar ook iemand uit je familie of een                               buurvrouw!
  • Voel je je schuldig omdat jij niet ziek bent? Het is oké als jij dingen doet die je leuk vindt. Je kunt er helemaal niks aan veranderen dat je broer of zus ziek is.
  • Als je ouders minder aandacht voor je hebben, kan dat lastig voor jou zijn. Jouw zieke broer of zus vraagt nu veel van hun aandacht en dan blijft er soms weinig tijd over voor jou. Onthoud: het betekent niet dat ze niet aan je denken of niet bezig zijn hoe het met jou gaat!
  • In het Prinses Máxima Centrum zijn er psychologen om mee te praten. Die zijn er voor het hele gezin, dus ook voor jou als broer of zus. Bijvoorbeeld als je ergens mee zit of als je je niet goed voelt. Ze kunnen goed luisteren en tips geven. Lijkt het je fijn om eens met een psycholoog te praten? Vraag je ouders een afspraak voor je te maken.