Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om instellingen te onthouden en je bezoek soepeler te laten verlopen. Daarnaast gebruiken we ook cookies voor de verbetering van de website en het verzamelen en analyseren van statistieken. Lees meer over cookies

Hoe gaat het met robot Hero?

Vorig jaar liep Hero stage in het Prinses Máxima Centrum om zijn rol als robot in de kinderoncologie te verkennen. Sindsdien duikt hij op als maatje (bij medische handeling) en als professor (educatie over slaap) voor kinderen. Wat vinden zij daarvan?

De komst van Hero werd vorig jaar met veel belangstelling gevolgd. Robotjes en hun toepassing in de zorg voor kinderen (en ouderen) krijgen veel aandacht. Het is innovatief en nog steeds een beetje futuristisch. Robots zijn technisch en menselijk tegelijk. Onderzoek naar de toepassing van robots in de zorg voor kinderen met kanker wordt in het Máxima door Kelly van Bindsbergen gedaan, pedagoog en PhD student in de Grootenhuis groep. Zij hoopt in het voorjaar van 2023 te promoveren op Hero en andere psychosociale zorginnovaties.

Verwondering: Hero als maatje

Kelly vertelt: ‘In mijn eerste onderzoek met Hero hebben we hem ingezet als maatje voor kinderen tijdens ziekenhuisopnames en in de behandelkamer. Hierbij konden kinderen drie keer iets met Hero doen. Aan mijn onderzoek hebben 20 gezinnen meegedaan. De resultaten laten zien dat Hero goed werkt, maar dat de software nog wel verbeterd kan worden. Kinderen en ouders waren erg enthousiast over Hero, en er was vaak veel verwondering over wat hij kon, en er is veel gelachen om hem. Gemiddeld genomen voelden kinderen zich beter na de interactie met Hero, net als Norah en haar zusje op de foto. 80% van de groep kinderen vond het fijn als Hero mee ging naar de behandelkamer, waar vervolgens 90% van de kinderen de ingreep als minder spannend heeft ervaren.

Bijna alle ouders (89%) waren positief over het idee van een robotmaatje voor hun kind tijdens hun behandeling. Kinderen rapporteerden Hero als een maatje, een vriendje waarbij je je op je gemak voelt en die je opvrolijkt.’ De veelbelovende uitkomsten van het onderzoek voorspellen echter nog geen vaste plek binnen de zorg. Kelly: ‘We hopen het wel, maar het inzetten van een robot in de zorg vraagt veel, zoals specifieke training en toewijding van zorgmedewerkers.’

Aantrekkelijk: Hero als leraar

Hero is eind vorig jaar geüpdatet naar slaapprofessor. De held gaf kinderen les over beter slapen. Kelly begeleidde Hero en zegt: ‘Veel kinderen ervaren tijdens hun behandeling slaapproblemen, met allerlei negatieve gevolgen van dien. Hero gaf kinderen slaapadviezen en leerde hen bijvoorbeeld over omgaan met piekeren en het belang van een vast slaapritueel. Er waren twee pauzes in zijn lesprogramma: eentje met geluiden opnemen, zoals snurken en eentje met samen een dansje van TikTok doen.’ Aan het onderzoek namen 28 gezinnen deel. De resultaten: 75% van de kinderen en 50% van de ouders gaven aan iets nieuws te hebben geleerd van Hero, en vrijwel allemaal zouden ze vaker les van Hero willen krijgen, ook over andere onderwerpen tijdens de behandeling. 54% van de ouders gaf aan twee weken na de educatie thuis iets te hebben gedaan met hetgeen ze leerden van Hero. De slaaphygiëne van hun kind bleek verbeterd.

Kelly: ‘Dat zijn resultaten die onze verwachtingen hebben overtroffen. Dat laat naar mijn idee echt de kracht van de robot zien: kinderen en ouders gaven aan dat ze niet perse voor de slaapeducatie kwamen, maar vooral voor de robot, en toch nemen ze er iets van mee! We hopen dat kinderen en ouders in de toekomst Hero kunnen bezoeken, bijvoorbeeld bij de ontdekplek, waar ze hem vragen kunnen stellen en hij educatie op maat kan geven over verschillende onderwerpen.’