‘Onze begeleiding begint zodra een kind hier de lift uitstapt. Voor kind en gezin – en dus ook voor broers en zussen – is dat de start van een proces dat soms wel jaren duurt.’ Na haar opleiding sociaalpedagogische hulpverlening werkte Marije Mikx eerst met moeilijk opvoedbare jongeren. Na een lange tijd op de afdeling hematologie van het WKZ, kwam ze drie jaar geleden naar het Máxima. Als een kind is aangemeld, krijgen Marije en haar collega’s meteen een belletje van de poli-assistente. Vanaf dag één is er dus aandacht voor alle vragen die kinderen en ouders kunnen hebben. ‘We helpen ze hoe je kunt omgaan met alles wat er op je afkomt.’
Meteen kennismaken
Brigitte Thomassen heeft jarenlange ervaring als medisch pedagogisch zorgverlener in verschillende ziekenhuizen. In het Máxima werkt ze bij Neuro-oncologie en Solide tumoren. Ze vindt het mooi dat ze hier een heuse band kan opbouwen met een gezin. ‘Na het telefoontje van de poli-assistente proberen we meteen kennis te maken. We begeleiden kind en ouders bij de onderzoeken die ze deze eerste dag gaan tegenkomen. Gedurende het hele traject in het Máxima informeren wij over hoe een onderzoek of behandeling gaat. Met elkaar zoeken we uit hoe een kind zich het prettigst – of het minst vervelend – kan voelen bij alles wat er moet gebeuren. Je probeert er zoveel mogelijk een positieve ervaring van te maken, met zo min mogelijk stress en pijn.’
Geen dag hetzelfde
De medisch pedagogisch zorgverleners zijn eigenlijk overal bij. Marije: ‘Dat maakt ons vak ook zo interessant. Geen dag is hetzelfde.’ Brigitte: ‘We doen alles in overleg met ouders en kind. Waaraan heb je behoefte? Wat vind je fijn? De afspraken leggen we vast in een plan, zodat collega’s goed weten wat de voorkeuren zijn.’ Marije: ‘We zijn er niet alleen voor het kind, maar voor het hele gezin. Hoe ga je bijvoorbeeld om met de andere kinderen, als bijna alle aandacht uitgaat naar je zieke kind? Het belangrijkste is: we nemen de tijd om echt te luisteren.’
Voelen als thuis
Marije en Brigitte zitten vol verhalen over hun werk. Neem het jochie van vier dat overal een speelgoedstuur mee naartoe neemt. Brigitte: ‘Als hij op de muziekknop op zijn dashboard drukt, is dat voor mij een teken te gaan dansen. Prachtig vindt hij dat!’ Marije: ‘Naast deze momenten van afleiding gaat het vaak ook over vervelende dingen. Ik vind het mooi als een kind met onze begeleiding zelf de beste manier van aanprikken heeft uitgevonden. Zoiets maakt alle volgende keren een heel stuk draaglijker.’ Brigitte: ‘In het Máxima proberen we alle kinderen beter te maken. Wij willen een kind daarbij het gevoel geven gehoord te worden. En dat je mag zijn wie je bent.’
Meer informatie
De medisch pedagogisch zorgverleners van het Prinses Máxima Centrum richten zich in het bijzonder op de begeleiding en ondersteuning van kinderen bij de medische behandeling. In afstemming met ouders en kind bereiden zij hen zo goed mogelijk voor. Ook kunnen zij kinderen helpen bij de verwerking van hun ervaringen en afleiding bieden via spel of creatieve activiteiten. De medisch pedagogisch zorgverleners maken deel uit van een multidisciplinair psychosociaal team en werken op een van de drie zorgunits van het Máxima. Dit team bestaat naast medisch pedagogisch zorgverleners uit medisch maatschappelijk werkers en medisch psychologen.